9 najważniejszych wniosków liderów IT z 2023 roku

CIO dzielą się spostrzeżeniami na temat lekcji, których nauczyli się w tym roku na temat równoważenia operacji i innowacji, rozdźwięków między IT a biznesem oraz sposobów wykorzystania nowych twórców wartości, takich jak generatywna sztuczna inteligencja.

Fot. Christina Morillo/Pexels

CIO zmierzyli się z wieloma kwestiami w minionym roku, a wydarzenia gospodarcze, polityczne i technologiczne stworzyły zarówno niepewność, jak i możliwości dla organizacji we wszystkich sektorach.

Poprosiliśmy liderów IT, aby spojrzeli wstecz na nieco burzliwy rok i zastanowili się, czego się nauczyli. Oto kluczowe wnioski, którymi się podzielili.

Zobacz również:

  • 9 cech wielkich liderów IT
  • Cisco finalizuje przejęcie Splunk
  • CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając

1. Pielęgnacja istniejącego środowiska IT ma kluczowe znaczenie

Potrzeba skupienia się na podstawach była wymieniana jako główny wniosek z minionego roku, a CIO twierdzili, że nie mogą być tak zwinni, szybcy ani silni, jak wymagają tego ich organizacje, jeśli fundamenty IT nie są w pełni sprawne.

Niektórzy przyznają, że przekonali się o tym na własnej skórze.

"W tym roku mieliśmy ogromny napływ zapytań, a wraz z nim dostrzegliśmy potrzebę lepszego zadbania o nasz krajobraz" - mówi Ricki Koinig, CIO Departamentu Zasobów Naturalnych Wisconsin. "Trudno było nam nadążyć za wszystkimi dobrymi pomysłami i priorytetami, które miały oddziały, ponieważ za każdym razem, gdy posuwaliśmy się naprzód, uderzaliśmy w ścianę z powodu naszego dotychczasowego środowiska technologicznego – rzeczy nieudokumentowanych lub zbyt starych".

Koinig mówi, że CIO - w tym ona sama - muszą myśleć o swoim środowisku IT jak o ogrodzie, który musi być stale pielęgnowany, aby przynosić najlepsze zyski. Mówi, że ona i inni CIO muszą wiedzieć i rozumieć, co znajduje się w środowisku, i muszą być w stanie zidentyfikować, co jest gdzie, aby ich zespoły IT mogły strategicznie działać.

CIO i ich zespoły muszą uczynić pielęgnację istniejącego środowiska priorytetem wraz z wdrażaniem nowych elementów; to zrównoważone podejście zapewnia, że wszystko dobrze „rośnie” razem.

Koinig mówi, że wprowadzi te przekonania w życie w 2024 roku, dążąc do stworzenia lepszej równowagi między pracą nad nowymi inicjatywami a pielęgnowaniem tego, co już istnieje.

2. Nigdy nie lekceważ znaczenia bycia genialnym u podstaw

CIO twierdzą, że miniony rok wzmocnił potrzebę bycia genialnym w podstawowych kwestiach.

Jay Ferro, wiceprezes wykonawczy i dyrektor ds. informacji, technologii i produktów w Clario, firmie produkującej oprogramowanie do zarządzania badaniami klinicznymi, przyznaje, że ta mantra nie jest nowa dla większości CIO. Mimo to mówi, że warto o niej pamiętać i ją powtarzać, ponieważ jest teraz tak samo ważna, jak zawsze.

"Możesz rozpraszać się modnymi hasłami, błyszczącymi gadżetami, transformacją, ale tak wiele razy przypomina ci się - w niezbyt dobry sposób - że musisz utrzymywać płynne działanie. To przepustka do robienia tych fajniejszych rzeczy" - mówi.

Ferro mówi, że przypominano mu o tym przesłaniu przez cały rok, zwłaszcza gdy doniesienia o niedoborach IT pojawiały się w wiadomościach - jak nagłówki, w których Southwest [amerykańskie tanie linie lotnicze] pojawił się na początku 2023 roku, po tym, jak jego przeciążone systemy informatyczne siały spustoszenie w okresie świątecznym.

3. To samo dotyczy zwinności, zdolności adaptacyjnych i elastyczności

Stale rosnące tempo postępu technologicznego, szczególnie widoczne wraz z pojawieniem się i szybkim przyjęciem generatywnej sztucznej inteligencji, również wzmacnia krytyczne znaczenie zwinności.

„W grudniu 2022 r., spotkaliśmy się z najważniejszą technologią, jaką widziałem podczas mojej kariery, czyli generatywną sztuczną inteligencją. Duże modele językowe istniały już od kilku lat, ale generatywna sztuczna inteligencja spowodowała szczególnie szybkie tempo zmian. I nie została oddana tylko w ręce wewnętrznych ekspertów technologicznych; była używana przez wszystkich, a ci ludzie robili z nią piękne rzeczy" - mówi Ankur Anand, CIO firmy świadczącej profesjonalne usługi Nash Squared.

Anand twierdzi, że szybkość ewolucji technologii i jej przyjęcie, a także jej zdemokratyzowane wykorzystanie, rzucają światło na potrzebę zwinności i zdolności adaptacyjnych w przedsiębiorstwie - cechy, które mają kluczowe znaczenie dla każdej organizacji, która chce szybko tworzyć nowe modele operacyjne i wykorzystywać "innowacje zachodzące na świecie", gdy nadchodzą gwałtowne zmiany.

"Nie możemy czekać, aż tradycyjne modele popytu i dostaw nadrobią zaległości" - mówi. "Musimy być elastyczni w stosunku do tego, co dzieje się na świecie. Organizacja musi być bardziej zwinna i bardziej skłonna do współpracy, ponieważ wszystko zmienia się z dnia na dzień, a popyt zmienia się coraz bardziej każdego dnia".

4. Nie zwlekaj - zwłaszcza w przypadku technologii transformacyjnych

W związku z tym Sean Wetcher twierdzi, że rok 2023 pokazał, że nie ma już miejsca na podejście typu "poczekaj i zobacz" - szczególnie jeśli chodzi o technologie transformacyjne.

"Stanie w miejscu nie wchodzi w grę - chyba że twoja firma chce stracić przewagę konkurencyjną na rzecz rywali" - mówi Wetcher, CIO producenta oprogramowania Boomi.

Jako przykład podaje sztuczną inteligencję, mówiąc, że "liderzy powinni zidentyfikować najlepsze sposoby wykorzystania sztucznej inteligencji przez ich organizację, koncentrując się na tym, co napędza wartość biznesową. Na przykład, należy zastanowić się, jak zastosować sztuczną inteligencję w procesach w organizacji, aby zapewnić klientom bardziej angażujące doświadczenia, usprawnić i zoptymalizować podstawowe operacje lub przyspieszyć inicjatywy transformacyjne poprzez integrację i automatyzację produktów, usług lub modeli biznesowych".

To przesłanie Wetcher bierze sobie do serca.

"Tegoroczna transformacja AI wzmacnia podejście, które zawsze przyjmowaliśmy, że każda decyzja musi być powiązana z wynikami biznesowymi" - mówi, wyjaśniając, że jego firma ustanowiła solidne ramy - w tym politykę AI z jasnymi wytycznymi dotyczącymi odpowiedzialnego przyjęcia AI - w celu wspierania i wspierania integracji AI z jej działaniami.

5. Biznes i IT nie są tak dopasowane, jak mogłoby się wydawać

GenAI odegrała rolę w innych lekcjach wyciągniętych w ciągu ostatniego roku.

Tak jest w przypadku lidera IT Daniela Uzupisa, który przytacza doniesienia o wielu liderach biznesowych, którzy chcą pójść na całość z generatywną sztuczną inteligencją, nawet jeśli IT doradza ograniczenia jej wykorzystania z różnych powodów - lub gdy IT znajduje świetne przypadki użycia tylko po to, by zostać uciszonym przez obawy biznesowe.

Uzupis, który został CIO w Union Community Care w październiku, mówi, że takie scenariusze pokazały mu, że w wielu miejscach utrzymuje się "ogromny rozdźwięk" między jednostkami biznesowymi a zespołem IT.

"Nie potrafię powiedzieć, w czym tkwi problem i nie sądzę, by wina leżała po którejkolwiek ze stron, ale myślę, że jest to połączenie obu" - mówi, dodając, że część tego rozdźwięku wynika z ciągłego niezrozumienia roli systemów informatycznych i zespołu IT. Kolejną kwestią jest niedocenianie przez nich wartości, jaką może zapewnić IT.

"My w [technologii systemów informatycznych] lepiej rozumiemy, jak działa organizacja, niż ludzie myślą" - mówi.

Podobnie jak inni CIO, Uzupis widzi, jak praca IT we wszystkich funkcjach daje zespołowi technicznemu wgląd w mocne i słabe strony organizacji oraz jej potrzeby. Uzupis odkrył jednak, że niektóre firmy nie doceniają lub nie wykorzystują wkładu, jaki IT może wnieść do planowania strategicznego.

Praktyki księgowe w przedsiębiorstwach pogarszają sytuację, mówi Uzupis, ponieważ dane finansowe dotyczą danych rocznych, podczas gdy inwestycje IT w cele strategiczne są często wieloletnimi przedsięwzięciami, co nadal powoduje napięcia w wielu organizacjach.

"Czasami organizacje podejmują taktyczne decyzje, które nie działają dobrze dla długoterminowego sukcesu organizacji" - mówi.

6. Rozwiązanie kwestii sztucznej inteligencji wymaga kompleksowego podejścia

CIO twierdzą, że w ciągu ostatniego roku nauczyli się również, jak radzić sobie z generatywną sztuczną inteligencją - i sztuczną inteligencją jako całością - ponieważ niektórzy przyjęli ją całym sercem, inni się jej boją, a jeszcze inni nie wiedzą, co myśleć.

"Niektórzy liderzy mają ogromny apetyt na zmiany, ale inni stoją po drugiej stronie, mówiąc: "Nie, nie możemy tego zrobić"" - mówi Amy Evins, CIO w Avient, firmie produkcyjnej. "Musisz więc edukować ludzi na temat tego, co to jest, jak to wygląda i jak zamierzasz to traktować".

Aby sobie z tym poradzić, Evins zdecydowała, że najlepszą strategią będzie przyjęcie bardzo celowego podejścia do wykorzystania technologii. Zaczęła od zidentyfikowania zasad, które tworzą granice wykorzystania sztucznej inteligencji, a następnie opracowała zasady, aby zapewnić, że wdrożenia będą działać w tych granicach.

"Ludzie będą korzystać ze sztucznej inteligencji i pomyślałam: "Jak mogę z nimi współpracować? Nie chcę zabraniać ludziom odkrywania tego, więc jak mogę to bezpiecznie umożliwić?". Daję więc ludziom piaskownicę i mogę powiedzieć "idź", ale pozostań w tej ograniczonej [piaskownicy]" - wyjaśnia.

Inni dyrektorzy ds. informatyki twierdzą, że również wykorzystali lekcje z minionego roku, aby skrystalizować swoje podejście do sztucznej inteligencji (a w szczególności generatywnej sztucznej inteligencji), zwracając uwagę na znaczenie stosowania dobrego zarządzania i innych istniejących najlepszych praktyk w zakresie korzystania z tej technologii.

Ferro, na przykład, mówi, że opracował podejście, które koncentruje się na ustalaniu priorytetów projektów, które mają przynieść największą wartość, oraz na rozpoczynaniu od małych projektów, udowadnianiu wartości, a następnie skalowaniu.

"CIO również dają się porwać szumowi informacyjnemu. Skup się więc na najlepszych przypadkach użycia dla swojej firmy. Możesz wprowadzać innowacje na obrzeżach, ale upewnij się, że to, w co inwestujesz, jest przydatne dla twojej firmy i klientów" - dodaje.

7. Elastyczne modele pracy (dobrze wykonane) mogą przynieść korzyści

Dla Ferro trwająca opcja pracy z dowolnego miejsca przekonała go, że ta polityka miejsca pracy nie tylko pozostanie, ale także wymaga od dyrektorów IT, takich jak on, priorytetowego traktowania możliwości elastycznej pracy. "To naprawdę świadome podejście do doświadczenia użytkownika" - wyjaśnia.

Oznacza to przeprowadzanie badań fokusowych i tworzenie grup użytkowników w celu zapewnienia stałego strumienia informacji zwrotnych; przeglądanie zgłoszeń usterek w celu znalezienia wzorców wskazujących na problemy i miejsca wymagające poprawy; oraz zapewnienie odpowiednich szkoleń, aby zapewnić wszystkim pracownikom wygodę i pewność w korzystaniu z narzędzi do współpracy i innych technologii w miejscu pracy.

Oznacza to również znalezienie sposobów, aby pomóc zespołom - także w dziale IT - spotkać się, aby współpracować, łączyć się i świętować.

"Oznacza to, że jesteś dostępny, prowadzisz proaktywną działalność, okazujesz wdzięczność, nie czekasz tylko, aż sprawy same do ciebie przyjdą, ale sprawdzasz je na miejscu. I nie skupiasz się tylko na produktywności pracowników, ale koncentrujesz się na nich jako jednostkach" - mówi Ferro, zauważając, że jego personel IT jest rozproszony w 30 krajach. "Musimy dbać o ludzi całościowo. W dzisiejszych czasach pracy hybrydowej wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do dzieci i zwierząt na ekranie. Trzeba się do tego dostosować i to zaakceptować".

8. Mimo to RTO nie jest takie złe

Z drugiej strony, niektórzy CIO twierdzą, że raporty z ostatniego roku, które pokazują wady pracy zdalnej, skłoniły ich do zmiany harmonogramów swoich pracowników.

Tak jest w przypadku Saby'ego Waraicha, CIO i CISO w Clackamas Community College. Wskazuje on na ogólne doniesienia o niższej produktywności pracowników w 2023 r., ludziach pracujących na dwóch stanowiskach jednocześnie oraz rosnącej izolacji i obawach o zdrowie psychiczne jako powody do ponownej oceny stanu pracy zdalnej i hybrydowej.

Zespół Waraicha był przez pewien czas w pełni zdalny, a obecnie pracuje na miejscu trzy dni w tygodniu. Planuje on ponownie ocenić ten harmonogram na początku przyszłego roku, aby ustalić, czy zwiększyć harmonogram pracy w biurze do czterech dni w tygodniu.

9. Bądź gotowy na nieoczekiwane

Kolejną lekcją, która pojawiła się w minionym roku, jest potrzeba bycia gotowym na wydarzenia, które mogą nie znajdować się w harmonogramie.

Jak wyjaśnia lider IT, Sam Segran, CIO pracowali nad wieloletnimi priorytetami, w wyniku czego wielu z nich nie było przygotowanych na zmiany, które pojawiły się niespodziewanie.

"Głównymi priorytetami dla CIO w ciągu ostatnich kilku lat było dostosowanie biznesu, cyberbezpieczeństwo i odporność infrastruktury, doświadczenie użytkownika, transformacja cyfrowa, zarządzanie danymi, nowe technologie, w tym AI/ML i obliczenia kwantowe, a także kwestie związane z łańcuchem dostaw. Jednak dwa największe wnioski z 2023 r. to przytłaczający wzrost tempa i zakresu wpływu generatywnej sztucznej inteligencji oraz wpływ na fronty polityczne i społeczne" - mówi.

Segran, CIO i wiceprezes ds. IT na Texas Tech University, mówi, że te dwa wydarzenia pozostawiły niektórych CIO w trybie reaktywnym, zauważając, że CIO "starali się włączyć, zarządzać, ułatwiać, finansować i wspierać ten ogromny wzrost wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji".

W międzyczasie mówi, że obawy i ograniczenia, które pojawiły się wokół TikTok, WeChat i innych technologii "postawiły przed CIO dodatkowy poziom wyzwań operacyjnych w zakresie zwiększonego cyberbezpieczeństwa i kosztów operacyjnych, spełnienia zgodności i pomocy klientom w znalezieniu alternatywnych technologii tam, gdzie to możliwe".

CIO powinni pamiętać o takich incydentach, gdy idą naprzód, mówi Segran, i podejmować działania, aby być lepiej przygotowanymi do reagowania. CIO powinni być dobrze poinformowani o aktualnych tematach; aby zapewnić ciągłe szkolenia dla wszystkich pracowników; aby zwiększyć współpracę z partnerami spoza branży IT; oraz aby stosować zasady oparte na zachowaniu, które mogą pozostać istotne i stałe nawet w zmieniającym się krajobrazie technologicznym.

Artykuł pochodzi z CIO.com

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200